RAKYAT Malaysia kurang mementingkan soal privasi apabila berkenalan dalam talian. 
DALAM satu tinjauan global, rakyat Malaysia dilaporkan sebagai  golongan yang paling popular di Internet manakala rakyat Jepun paling  sedikit. Tinjauan itu sekali gus mencerminkan budaya sesebuah negara  melalui perilaku dalam talian. 
Menerusi kajian hidup digital oleh syarikat penyelidikan Global TNS,  Malaysia memenangi 'pertandingan' populariti Internet dengan purata 233  teman di rangkaian sosial mereka berbanding hanya 68 teman bagi rakyat  China dan hanya 29 teman bagi pengguna Internet di Jepun. 
Penemuan itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan bagi sebuah negara  seperti Malaysia. Dengan latar kepelbagaian budaya dan juga tradisi  rumah terbuka yang sering dianjurkan sepanjang tahun, rakyatnya lebih  bersikap terbuka untuk membina kenalan baru.
Seorang pelakon dan penulis, Chacko Vadaketh memberitahu, tabiat mengundang orang adalah tabiat rakyat Malaysia.
"Maka, orang yang kamu mungkin kenal dan seterusnya dianggap sebagai  kawan lebih meluas konsepnya berbanding komuniti lain," katanya yang  mempunyai seramai 1,010 rakan di laman sosial Facebook.
Peluang pekerjaan
Sementara itu, Malaysia juga mempunyai taburan meluas dalam kalangan profesional yang mencari peluang pekerjaan di luar negara. 
Sebab itulah, jaringan sosial itu dianggap sangat bernilai bagi mereka terus berhubung dengan teman-teman yang jauh.
Vadaketh berketurunan India dan Syria, pernah belajar di Britain dan  kini menetap di Amerika Syarikat. Bukan sesuatu yang pelik jika lelaki  itu mempunyai keluarga dan teman-teman di beberapa benua. Itu sudah  dianggap perkara biasa bagi generasi Malaysia yang celik dunia maya.
"Saya pernah tidak mempedulikan Facebook untuk sementara hinggalah  saya tidak mempunyai pilihan kerana ia mempunyai beberapa kelebihan  berbanding e-mel.
"Saya sentiasa mengikuti perkembangan atau mendapat jemputan ke majlis-majlis keraian menerusi Facebook," katanya.
Bagi Pengarah Digital Bahagian Dalam Talian Nielsen, Mark Higginson,  cara rakyat sesebuah negara menggunakan media sosial dipengaruhi ciri  kenegaraan masing-masing. 
Perkara itu diperjelaskan melalui reaksi keterbukaan rakyat Asia  Tenggara seperti Malaysia, Filipina dan Indonesia, berbanding rakyat  negara Asia Timur seperti China, Jepun dan Korea Selatan yang  konservatif. 
"Jepun adalah pengguna besar media sosial cuma mereka hanya tidak  begitu serasi dengan Facebook manakala penggunaan platform Twitter baru  saja hendak dibiasakan.
"Blog juga popular di Jepun. Namun, pengisiannya adalah lebih kepada  catatan peribadi dan bukannya perbincangan terbuka. Jadi, saya fikir ia  sesuai dengan budaya Jepun yang berkonsep pengenalan wajah dan profil  yang tersusun," ujar Higginson.
Dalam pada itu, rakyat Korea lebih suka portal tempatan yang  memaparkan forum perbincangan manakala di China, aktiviti paling popular  adalah permainan sosial dalam talian.
"Penerimaan media sosial sangat meluas dan pelbagai. Daripada  pemerhatian di negara-negara Asia Pasifik, kami menemukan maklumat yang  berbeza dan menakjubkan. Higginson menambah, perbezaan tersebut memberi  implikasi tertentu terhadap dunia bisnes.
"Satu acuan tidak sesuai untuk digunakan di kesemua kawasan seperti  Asia Pasifik. Anda boleh memiliki strategi media sosial yang sama di  seluruh Eropah, tetapi di sini, memahami landskap tempatan sangat  penting," jelas Higginson.
DNA digital
James Fergusson dari TNS mengatakan bahawa kajian firma tersebut  menunjukkan bahawa setiap negara mempunyai 'DNA digital' yang unik.
"Malaysia, sama seperti beberapa negara Asia lain, sangat terbuka  untuk membina persahabatan dalam talian, sedangkan di Jepun, mereka  lebih teliti dalam memilih teman-teman dalam talian.
"Pengguna rangkaian sosial di Jepun cenderung untuk menghindarkan  maklumat peribadi mereka didedahkan kepada umum. Mereka lebih gemar  menggunakan identiti samaran," katanya.
PLATFORM Twitter sudah popular di Malaysia manakala di Jepun, ia masih baru. 
Di beberapa negara di Asia, kekurangan kebebasan media juga telah  mendorong kemunculan blog dan laman rangkaian sosial yang membolehkan  pengguna bertukar-tukar maklumat secara bebas.
Di Malaysia, dengan sebahagian besar media arus perdana dikawal  kerajaan, telah mencetus kelahiran portal berita bebas, blog politik dan  profil Twitter prolifik yang bercakap mengenai hal ehwal semasa.
Penduduk Malaysia turut tidak malu menggunakan laman-laman tersebut  sebagai medium pemasaran dan rangkaian untuk perniagaan kecil.
Seorang jurugambar dari Kuala Lumpur, Daniel Zain menjelaskan, dia  hanya mengenali 10 peratus daripada bilangan rangkaian sosialnya yang  mencapai 2,000 orang.
Bagaimanapun, bilangan kenalan semakin meningkat kerana dia terus menambah pelanggan dan kenalan baru.
Dia berpendapat, rakyat Malaysia kurang menitikberatkan soal privasi,  mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi dan suka membina kenalan baru  dari dalam talian yang tidak pernah dikenali.
"Kami suka bertemu dengan orang dan kami juga menyukai konsep rumah  terbuka seperti majlis keramaian Krismas, Deepavali dan Hari Raya  Aidilfitri.
"Kami telah mengambil konsep rumah terbuka dan meletakkannya dalam  talian. Sesiapapun dijemput ke rumah terbuka anda, maka sesiapa sahaja  akan dijemput untuk menyertai senarai teman Facebook anda," katanya.
 
 
 
2 comments:
Salam..
Ada pro n con jga sifat keterbukaan di internet / laman sosial.. Secara peribadi kak sue rasa banyak bahaya dan buruknya dari keterbukaan itu. Contoh; gambar2 dan data2 peribadi yg di upload kan bleh diguna pakai oleh 'kawan' maya utk tujuan yg tidak baik..
Berbagai sifat/ sikap yg ada pd rakan maya.. Lbih baik berhati2 n tidak ghairah membiarkan segala maklumat diri dipertontonkan di internet.
Kita juga perlu berhati2 dlm membuat keputusan menerima / menolak 'friend Requeat' dari bakal2 rakan maya.. Lebih baik selidik dulu latar belakangnya melalui maklumat yg dipaparkan pd laman sosialnya..Dr situ kita mungkin boleh menafsir sifat sebenar bakal rakan maya tadi, samada jujur atau ada maksud lain tersirat.
Bagaimanapun kecenderungan rakan maya melakukan 'pemalsuan maklumat' adalah tinggi dgn pggunaan gambar n data2 palsu sbgai pengenalan diri..
Jgn kita bersifat tamak utk meraih JUMLAH RAKAN MAYA TERTINGGI sehingga mengabaikan keselamatan diri n keluarga. BERHATI2...Tq.
salam kak, betul tu, byk dah kes orang yang ditipu dan dipeguna melalui internet. ada yang rugi beribu2, kna waspada kpd pelayar laman sosial.
Post a Comment