Tuesday, June 30, 2009

Kasih keluarga tak terhingga


Sejak
semalam saya mendapat panggilan dari mak, bgtau mak.teh tengah sakit teruk. Dah dua tahun Mak teh menghidapi penyakit kanser yang sekarang ni telah merebak ke bahagian tulang belakang dan kepala. Cuti semester lepas sempat la jg jaga mak teh, ikut p hospital teman mak teh buat rawatan radioterapi.


Berita semalam benar2 merunsingkan saya. Dimaklumkan mak teh terbaring ja sekarang. Tak berdaya lagi untuk bangun. Sakit dibahagian tulang belakang. Berwudhuk dan solat perlu diberi bantuan untuk memudahkannya menunaikan.

Saya sangat kagum dengan ketabahan mak teh, penuh kesabaran di wajah bersihnya. Mengingatkan saya kepada seorang insan tersayang, tok yang telah pergi dua tahun yang lalu sehari sebelum umat Islam menyambut Hari Raya Puasa. Suasana bulan puasa yang mulia dengan detik2 suasana Hari Raya ketika itu semakin hampir sangat memilukan.

Allahyarhamah tok saya jg menghidapi penyakit kanser. Saya melihat ketabahan mak teh tidak tumpah seperti ibunya sendiri. Mulut tidak pernah mengeluh kesakitan tetapi sentiasa tersenyum dan masih dengan gelagatnya yang suka bergurau.

Sentiasa menghiburkan ahli keluarga yang lain. Mak saya sendiri kdg2 tidak dapat tido memikirkan penderitaan yang dialami oleh kakaknya itu. Saya hanya mampu memberi sokongan moral supaya mak teh sentiasa bersabar dan kuatkan hati menempuh dugaan yang perit ini.

"Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar"

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Cap Jari Anda

budakib